Lördagen den 14 september bjuder RANK i samarbete med medlemsföreningarna Audiorama och Köttinspektionen in till en manifestation i ord och ljud för den samtida svenska konstmusiken. Det är inte ännu en festival och det är heller inte ett musiksymposium – det är något som manifesteras mellan orden och ljuden, diskussionen och kompositionen.

Tanken är att med eftertryck sätta fokus på det fria musiklivets konstmusikaliska verksamhet, att under en fullspäckad dag visa på dess konstnärliga strävanden likväl som dess kulturpolitiska situation och ekonomiska villkor.

Välkomna!

Lördag 14 september 2019
Köttinspektionen, Strandbodgatan 3, Uppsala (karta)
Facebook-event: Septemberoperationen

PROGRAM

Från kl 13 till midnatt fyller vi dagen med tre Fishtanksamtal, musikakter, öppna diskussioner, mingel och samkväm. Ingen föranmälan krävs!

13.00  DÖRRARNA ÖPPNAS
Ljudinstallation i foajén: surround-hörspelet Egots vibrationer av Magnus Bunnskog. Pågår under hela öppettiden.

13.15–14.15  FISHTANK 1
Ansvaret för konstmusiken: Det fria musiklivets villkor

Nya tonsättare utbildas, ny musik skrivs – men sedan ska den ju framföras också. Detta samtal kretsar kring den nya musikens steg ur kammaren och ut i världen, till publiken. Hur går det till? Vem axlar i dag ansvaret för att det sker – om/när det sker? Skulle det kunna se annorlunda ut? I detta samtal möts Helena Westman, rektor på Kungl. Musikhögskolan, tidigare konserthuschef på Berwaldhallen och chef för Göteborgs symfoniker, och Ivo Nilsson, tonsättare och musiker verksam i bland annat KammarensembleN.

14.30–15.25  KONSERT 1: GAHLMM
Ensemble GAHLMM består av 3 duos med rötter i fri improvisation, nutida konstmusik och elektronisk musik. Som sextet tar de an nya musikverk som aktivt motarbetar genrebeteckningar och tar tillvara allas olika bakgrund. Under dagens första konsert spelas Dror Feilers Halat at Tawari, ett verk som sätter både musiker och publik på prov.

15.30–16.30  FISHTANK 2
Konstmusikens ekonomier: tonsättaren, musikern, arrangören
Ekonomier, i plural, ligger bakom varenda publik musikhändelse: multipla ansökningar, projektformuleringar, preciseringar och bedömningar av musikens värde – vilket, hur mycket, för hur många? Reda pengar och andra sorters värden utgör navet i detta samtal mellan Tony Blomdahl, tonsättare, musiker och ordförande i GEIGER, Cecilia Gelland, violonist (Duo Gelland), och Per Hasselberg, konstnär, verksamhetsledare på Konstfrämjandet och grundare av Konsthall C.

16.45–17.15  KONSERT 2
Arrangörsföreningen Oasen presenterar Öhrström, Malmén & Cuadra
Det nya tillskottet bland medlemmar hos RANK, Oasen – Arrangörsförening (Stockholm), berättar om sitt arrangörskap samt bjuder på en hitintills hemlig musikakt. Milton Öhrström – Piano, Ingrid Malmén – Röst, Pelle Westlin – Saxofon.

17.15–19.00  PAUS

19.00–20.00  FISHTANK 3
Ljudets konst: konstmusiken – det svårfångade begreppet

Det var länge sedan det gick att tala om en klar gräns mellan konstmusikens respektive konstens domäner. Det här samtalet kretsar kring korskopplingar, ömsesidiga impulser och influenser inom vad vi idag kan möta i såväl konsertsituationer som i ljudande verk på gallerier och i offentlig konst. Jenny Sunesson, konstnär, tonsättare och lektor i audiell media vid Stockholms konstnärliga högskola, i samtal med Robin McGinley, musiker, curator och lektor vid institutionen för kultur och estetik, Stockholms Universitet.

21.00–21.45  KONSERT 3: GAHLMM

22.00  MINGEL
Samtal och umgänge fram till midnatt för den som vill!

Konferencier och moderator för Septemberoperationen är Susanne Skog, verksam som konstnär, tonsättare, radioproducent och redaktör för tidskriften Nutida Musik. Susanne Skog har tidigare varit ordförande för Fylkingen och för konstmusikfestivalen Sound of Stockholm.

Septemberoperationen är ett initiativ från Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik (RANK) i samarbete med medlemsföreningarna Audiorama (Stockholm) och Köttinspektionen (Uppsala).

Tack till KulturrådetFöreningen Svenska Tonsättare (FST) och Uppsala Konsert & Kongress (UKK).