Publikutveckling

larscarlsson.jpg

Lars Carlsson och AIM #1, Monomono, under workshop i Växjö. 

B290C054-E647-4837-8916-615B67C8AC14.jpg

Preppad flygel på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. AIM #3: Framtidens musik för framtidens publik.  

saxbild.png

Deltagare från Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg i AIM #3: Framtidens musik för framtidens publik. 

9D6CAD6C-8ACF-4281-AD6B-2E04B0FDE35E.png

Vägen till nutida konstmusik. Ur Ulrika Ljunbergs rapport "Framtidens musik för framtidens publik".  

RANK har gått i fronten för att ta del av och bistå medlemsföreningarna med ny internationell forskning och kunskap som gäller publikutveckling. För detta har vi sedan 2009 arrangerat nordiska konferenser, tillsammans med syskonorganisationerna Ny Musikk i Norge, Norsk Publikumsutvikling och Snyk i Danmark. Konferenserna följdes senare upp av nationella diskussioner inom RANK där erfarenheterna spridits vidare.

I samband med Nordic Music Days i Stockholm i oktober 2012 ingick RANK i arbetsgruppen för den serie av konstartsövergripande publikutvecklingskonferenser som påbörjades under 2011 med Arts & Audiences i Bergen. 

RANK har även tagit fram en unik rapport av designstrategen Ulrika Ljungberg, som gör en fallstudie på ett av de ungdomsinriktade och publikutvecklande Artists In Motionprojekten, nämligen Stockholms Saxofonkvartettets "Framtidens musik för framtidens publik". Rapporten, med samma namn, kan laddas ned härintill.