Fredagen 12 och lördagen 13 april presenterar Fylkingen den första delen i serien WeAreHowWeAre – ett tvådagarsevenemang med audiovisuella föreställningar och en workshop i samarbete med och arrangerat av Konsthall C.
Hur kan vi utvidga den konstnärliga handlingens materialitet? Vilka relationer har vi till de instrument och verktyg vi använder? Hur kan vi utvidga konceptet ‘samarbete’ med icke-mänskliga agenter? Under 2024 bjuder WeAreHowWeAre in konstnärer att presentera sina forskningsbaserade praktiker som rör sig över gränsen mellan konst och vetenskap och som samarbetar med icke-mänskliga aktörer; mikroorganismer, svampar, växter, djur, maskiner och artificiell intelligens.
Evenemanget på Konsthall C presenterar två konstnärer som omvandlar livedata och signaler från mänskliga och icke-mänskliga system till ljud.
Mona Heyadati kommer att presentera sitt pågående forskningsprojekt Curves & Reverbs som är ett biofeedbackverk som arbetar mellan kropp och ljud för att adressera affektiva kapaciteter och känslomässiga utrymmen. Med hjälp av biosensorer som en del av ett live-arbetsflöde aktiverar föreställningen kroppen, programvaran, hårdvaran, bio- och akustiska signaler för att gå bortom fantasins kris och spekulera i andra än personliga levda verkligheter.
Konstnärsduon Lerin/Hystad kommer att framföra en improviserad konsert tillsammans med växter, sensorer, synthesizers och gitarrer. De kommer också att visa en del av sitt projekt Electronic Flora där duon registrerar elektriska data från växter, som genom sonifiering omvandlas till ljud där växterna själva dikterar tonerna, melodierna och rytmerna i musiken.
Programmet tar också upp våra sammanflätade relationer med den mer-än-mänskliga världen:
Julia Adzuki presenterar sitt pågående projekt Styx Lament som är en förkroppsligad undersökning av ekologisk sorg i relation till Styx-skogen i Lutruwita Tasmanien, gjord i samarbete med Patrick Dallard, Tomas Björkdal och 14 tasmanska konstnärer, aktivister och akademiker. Under evenemangets båda dagar är deras skulpturala ljudinstallation öppen för publiken.
Jenny Sunnesson presenterar live-ljudverket Hymn for a Dehydrated Spruce, som ingår i en serie som utforskar det västerländska samhället och dess relation till torka. I hennes auto-etnografiska verk undersöker hon de större konsekvenserna av torka och minskande vattentillgångar genom att använda det lilla landsbygdssamhälle där hon bor som lins.
Andra dagens program innehåller en drop-in-workshop av Majula Drammeh och Khamlane Halsackda. Workshopen inbjuder deltagarna att på ett lekfullt sätt utforska vår relation till våra ‘urkroppar’ och våra mänskliga jag medan vi rör oss, tittar, ritar och lyssnar.
För tider och detaljer se Fylkingens hemsida. Fri entré!