Höstmöte 2018 – Hur samarbetar vi?

RANK förlägger höstmötet även detta år i Göteborg. Temat för höstmötet kretsar kring frågan: Hur kan vi samarbeta mellan konstarterna, och då i synnerhet med våra konstmuseer och konsthallar?

Det är ett stort fält och det råder inget tvivel om att flera av RANKs föreningar gärna samarbetar med och framför sin musik i konsthallar och gallerier runt om i landet. Men i vilken utsträckning är detta blott ett alternativ till konsertscenen och i vilken mening fördjupas det interkulturella samtalet? Vilken plats har t. ex ljudkonsten i vår sfär? Är den del av vår ljudande flora av musikaliska uttryck eller skulpturen/installationen? Var påträffar vi intressanta korsbefruktningar mellan rumsliga och musikaliska idéer?

För höstmötet har RANK bjudit in Patric Kiraly, som har fötterna i båda världar. Idag arbetar han som utvecklingsledare på Uppsala Konstmuseum men har tidigare en lång erfarenhet som producent på Uppsala Konsert & Kongress (bl.a. elektromusikfestivalen Volt). Vi har också med oss Elsbeth Bergh som för Levande Musik har startat flera spännande samarbetsprojekt, t.ex. Klangbotten tillsammans med Borås Konstmuseum, Skövde Konsthall och Gerlesborgsskolan.

Liksom tidigare år kompenserar RANK för resa t/r till Göteborg och övernattning för 1 representant per förening. En kallelse har gått ut till alla föreningar, om detta på något sätt gått förlorat kontakta johan@rankmusik.se

Anmäl er gärna så snart som möjligt eller senast 26 oktober.