URUK-fest på Folkoperan!

Fredagen den 19 april och lördagen den 20 april fylls Folkoperans lokaler med ett varierande program av nutida musik presenterat av Uruppförandeklubben (URUK). Föreningen som består av en mängd tonsättare, musiker och konstnärer inom nutida konstmusik har sedan starten 2001 uruppfört över 250 verk.

Fredag 19 april, Folkoperans salong
19.00, 2 timmar inkl. paus

Fredagens konsert med flera uruppföranden är en hyllning till den nutida musiken. Medverkar gör ensemble neo (tidigare Norrbotten NEO), vokalensemblen VoNo under ledning av Lone Larsen, samt den nystartade duon Mårten Landström på piano och Magdalena Meitzner på slagverk.

Lördag 20 april, Folkoperans foajé
10.00 – 14.00

Lördagen ägnas åt ett symposium där Uruppförandeklubben kommer att guida oss genom fyra timmar av lyssnande, skapande och minglande – allt i tempelfoajén och yttre foajén på Folkoperan. Upplev en ljudlig fURUKost, en workshop med vokalensemblen VoNo, panelsamtal om den nutida musikens självklara plats i samhället och, naturligtvis, livemusik.

Biljetter kan köpas hos Folkoperan och priset inkluderar, utöver entrén, även en frukost och en enklare lunch på lördagens symposium. Är du dessutom medlem i URUK så har du medlemsrabatt på evenemanget!